torsdag 6 januari 2011

Spinna designgarn

I mitt förra inlägg skrev jag att jag har några spinnböcker som inte är nybörjarböcker. En av dem är Spinning Designer Yarns av Diane Varney. I slutet på förra året läste jag  den, utan att samtidigt försöka tillämpa något av det jag läste om.
Boken ger en bra genomgång av hur man kan variera och utveckla sitt spinnande. Det finns många bilder med garnprover som visar de skillnader man kan få fram med variationer i tekniker, material osv. Ett exempel på det syns på den övre bilden, där visas effekten av att blanda olikfärgade fiber mer eller mindre homogent.
Boken har kapitel om design, spinnkontroll, färg, fiberblandning och att tillverka garn. Kapitlet tillverka garn är en genomgång av hur man gör olika typer av garn, hur man spinner, hur man tvinnar och även hur man gör specialgarn, tex med pärlor eller med fjädrar (som på bilden nedtill).
Det finns ett slagordsregister på slutet, det hade jag glädje av när jag lärde mig kedjetvinna och slog upp och läste om det överallt, i böcker, tidningar och på nätet. (Navajo ply brukar det heta på engelska).
Tycker det är en bra bok, kanske ser den lite tråkigare och mindre pedagogisk ut än några av de andra fortsättningsböckerna jag har. Den gav mig i alla fall en överblick över vad det finns som jag kan gå vidare med i mitt spinnande.

Inga kommentarer: