onsdag 5 januari 2011

7 punkter för 2011

Här kommer en att-göra-lista för 2011. Det var 7 punkter i min 2010-lista, så det får bli 7 punkter här också.

1. Lära mig spinna bättre. Pröva några nya tekniker, har ett par mer avancerade spinnböcker, tänker öva efter någon av dem.
2. Prova att spinna nya material, prova att blanda olika fiber och färger.
3. Sticka av egenspunnet garn, gärna något stort, tex en hel tröja/kofta.
4. Sticka färdigt flera av mina många påbörjade koftor.
5. Sticka en kofta av Vålberggarnet. Åtminstone ska den påbörjas i år.
6. Sätta upp en väv i varje vävstol. Och väva ner minst en av dem.
7. Montera åtminstone ett par av mina många omonterade vävar.

2011 blir det stor vävmässa i Borås. Det är bara vävmässor vart tredje år, det är därför jag illustrerar det här inlägget med något vävrelaterat. Bilden ovan föreställer nämligen ihopflätade efsingar. Och vad är efsingar? Jo det är den bit som blir kvar av varpen på vävstolen när man inte kan (eller vill) väva mer i den uppsättningen. Som vävare grunnar man då och då på vad man kan använda efsingarna till. Kommer kanske mer om det i något senare inlägg.

Inga kommentarer: