onsdag 16 februari 2011

Februarikoftan

Min februarikofta är, som jag redan berättat, Cate av Kim Hargreaves. Den är även nr 13 i min lista 20 koftor.
Det går framåt med koftan, nu är båda framstyckena färdigstickade. Därmed återstår endast monteringen: spänna ut, sy ihop, halskant, ärmmuddar, knappar. Fästa trådar. Detta bör gå bra att hinna med på den dryga vecka som är kvar av månaden. Enligt beskrivningen ska den inte spännas ut alls, men det tänker jag göra ändå, jag vill få den lite slätare. En annan ändring jag gör är att jag tänker montera ärmarna med rätstickningen utåt. Gillar inte stora aviga partier, finns ingen anledning att ha hela ärmar i det. (Tycker jag, smaken är olika).
Nu när själva stickningen är avklarad tillåter mina regler för månadens kofta mig att sticka på vilka koftor jag vill. Tänker gräva igenom mina pågående koftor ordentligt innan jag utser marskoftan. En kofta som ska bli färdig i slutet på mars, kanske dags att välja något vårbetonat? Inte för att den här vintern visar några tecken på att någonsin ta slut.

Inga kommentarer: