lördag 30 april 2011

I sista minuten

 Så var aprilkoftan färdig. Känner mig väldigt duktig, 4 månader, 4 koftor.
Det är en ganska omarbetad variant av Lords and Ladies från Rowan Magazine 44. Garnet är Kid merino från Crystal Palace, i färgen Blueberries-grapes, köpt från Garnkorgen för ett par år sedan. Stickor 3,5.
Jag har gjort framstyckena bredare och spetsen fram smalare. Dessutom har jag virkat ett varv fasta maskor runt spetskanten, tyckte den blev lite sladdrig, ärmkanterna var OK som de var. Jag har sytt i knappar i stället för knytband. Knapphålen är virkade öglor om vardera 7 luftmaskor. Knapparna är från en utsliten herrskjorta.
Ganska rolig stickning, mjukt och trevligt garn. Den kommer nog ändå inte att bli en favoritkofta, känns inte riktigt som min stil. Men det är en väldigt bra kofta att ha med på resor eller vandringar, när man vill hålla nere bagagevikten. Bara 120 gram väger den.

Detta var nr 16 av mina 20 koftor, den sjunde i listan som blev klar.
Snart dags att välja majkofta.

Inga kommentarer: