söndag 1 maj 2011

Skedning

Skedningen av en väv går till ungefär som förskedningen. Största skillnaden är förstås att varpen befinner sig inuti vävstolen. Därför måste skeden på något vis hängas in i stolen. På min Victoria är det bara att sätta in den i slagbommen, här är slagbommen fast monterad och stödd mot ramen till vävstolen. På de flesta större vävstolar, där slagbommen hänger löst uppifrån, får man  i stället hänga skeden vågrätt framför skaften, antingen i främre skaftet eller i skafthållaren.
Vilken sked man ska använda framgår av vävnotan. I mitt fall är det en sked 65/10, alltså betydligt tätare än förskeden. Man börjar med att minska skedbredden med vävens bredd, i mitt fall 70-68=2. Det måttet delar man i två för att få fram var i skeden man ska börja, 1 cm i mitt fall. Meningen är alltså att det ska bli lika mycket tomt i skeden på varje sida om varpen. Min väv ska enligt vävsedeln ha två trådar i rör, och alltså börja skedas 1 cm in från höger, det är det jag utgår från i beskrivningen nedan, fast en annan väv tex kan börja 10 cm in och bara ha en tråd i rör.
Man löser upp knuten med varptrådar längst till höger, sticker in skedkroken i röret 1 cm in från kanten, lägger trådarna från de två första solven i skedkroken och drar dem igenom till framsidan av skeden. Sedan fortsätter man med nästa rör och nästa två trådar tills man arbetat igenom en grupp trådar. Sedan slår man en ny knut på dem på den nya sidan om skeden. Så fortsätter man med nästa trådgrupp.
Om man tittar närmre på mina bilder ser man att det är TRE trådar i de första två rören. Det är för att jag vill ha en stadkant på tyget. Tyget blir då lite tjockare ute i kanterna och det blir lite lättare att undvika att dra in kanterna när man väver. Om man gör en stadkant på ena sidan gör man förstås en till stadkant på samma sätt när man kommer till slutet av skedningen.
När skedningen är klar är det dags att knyta fram varpen. Solvning och skedning kan man avbryta när som helst, använda småstunder till att solva eller skeda några enstaka trådgrupper. Men knyta fram bör man göra i ett svep, annars är det svårt att få det jämnt. Man får alltså se till att ha en ostörd timme eller två framför sig, även om jag inte tror att det tar fullt så lång tid.

Inga kommentarer: