lördag 21 maj 2011

Spinna garn till en kofta

 Jag har börjat på ett nytt stort projekt på min spinnrock. Det är grå svensk ull från Gudruns Ullbod som jag tvättat, sorterat i olika nyanser och sedan kardat på kardmaskinen. Detta är den mellangrå, jag har ljusgrå och mörkgrå också, och en liten slatt som nästan kan kallas svart. Dessutom har jag tänkt spinna lite vit ull, likaså från Gudruns Ullbod till samma projekt. Tänkt att det ska bli tvåtrådigt och ungefär 300-400 m per 100 gram, jag tänkte göra en lusekofta med mönstrat ok.
Hur vet jag att jag får rätt tjocklek på garnet? Ingen aning. Kan bara jämföra med annat jag spunnit förut. Vi får väl se hur det går, och även hur det går att få garnerna någorlunda likvärdiga.
Så här gör jag: jag river av en tunn remsa från kardfloret, sen spinner jag så tunt jag kan. Jag använder den minsta trissan på spinnrocken, den som ger den högsta farten. Det blir ganska lösa bitar av det här kardfloret, går inte att dela jämntjockt. Fibern känns seg när jag drar ut den. Roligt att spinna är det.

1 kommentar:

Emmy sa...

Roligt projekt! Det kommer att bli bra tror jag. Det tar tid att spinna så mycket, men det är en härlig tillfredsställelse när det är klart.