torsdag 23 juni 2011

Rysk docka

Anastasiya heter det här väst-mönstret från Rowan Magazine nr 48. Det är ett av mönstren på temat Russian Doll. Jag gillar själva mönsterstickningen, men vill hellre göra det som en tröja eller kofta. Jag är inte förtjust i de rutiga partierna så dem tänker jag ta bort. Tycker också den randiga mudden är lite väl lång så den tänker jag göra lite kortare. Tror att längden blir mer i min smak efter de minskningarna, blir den för kort kan jag alltid lägga till något mönster på axlarna.

Mönstret är tänkt att stickas i 8 olika nyanser av Rowan Felted tweed, men jag tycker det är ett lämpligt tillfälle att använda något från min stora samling av växtfärgade garner. De flesta av dem har jag inte färgat själv utan köpt på Tradera. Till exempel dessa, som är en lite strävare typ av tvåtrådigt ullgarn, något i stil med Brage-garn. Jag har ganska många färger, men inte så mycket av varje, så jag får improvisera färgvalet allteftersom jag stickar.
En annan ändring jag tänker göra är att jag ska sticka runt i stället för att sticka fram och tillbaka. De aviga varven är mycket svåra att göra, vilket jag märkte när jag stickade provlappen på bilden. Trådarna från den färg man inte använder är i vägen, så det är svårt att se mönstret.
Ska bli spännande att göra detta, det är roligt att sticka med flera färger. Varje varv känner man att det händer något nytt.

Inga kommentarer: