fredag 24 juni 2011

20 koftor - nr 21

Den här koftan, Ansouis från Rowan Magazine nr 45, får bli den tjugoförsta i min serie 20 koftor. Den stickas med stickor 4 och 5 i Summer Tweed, ett garn som består av 70% silke, 30% bomull. Det är ett grovt tvåtrådigt garn, tyckte först inte om att sticka i det, men nu efter drygt en halv ärm har jag vant mig, och upptäckt hur lätt och vackert resultatet blir. Tänker i stort sett följa mönstret, fast hoppa över fickorna och göra ärmmuddarna lite längre och ärmarna totalt lite kortare. Samt sticka nederdelen av framstycken och bakstycke tillsammans.
Ska bli spännade att se om det ljusa garnet räcker, jag råkade köpa 4 ljusa och 5 mörka i stället för tvärtom, som det ska vara till min storlek. Men inga fickor och mindre ljust garn till ärmarna gör förhoppningsvis att det räcker ändå.
Det kommer en genomgång i ett senare inlägg av vad som hänt med mina första 20 koftor.

Inga kommentarer: