fredag 1 juli 2011

Juli-koftan

Månadens kofta för juli blir nr 11 av mina 20 koftor, Mythos från Knitty. Jag stickar den i ett entrådigt ullgarn från Ullcentrum. Den stickas i två delar, man börjar på utsidan av vardera ärmen och stickar till mitt bak och mitt fram. Sedan syr man ihop den mitt bak med masksöm. Jag är klar med det ena stycket och har gjort ökningarna för styckena och lite till på det andra, jag har alltså hunnit en bit längre än när jag tog det här fotot.
Det är en ganska snabbstickad kofta, grova stickor, nr 5, men monteringen kommer nog att bli en utmaning. Gäller att sträcka ut den ordentligt, dessutom gör man framkanterna med I-cord, som jag aldrig gjort förr. Masksöm har jag provat på småsaker, axlar och tåsömmen på sockar, men aldrig tidigare en hel rygg. Men det är ju de nya sakerna jag lär mig som gör att stickning fortfarande är spännande efter alla dessa år.

Inga kommentarer: