söndag 17 juli 2011

Nykardad ull

Har kardat klar en massa ull till en kofta. Ullen är från Gudruns ullbod och jag har kardat den med hjälp av min kardmaskin.  Det ligger två rullar vardera av fyra nyanser i kartongen. Den andra nyansen från vänster bland kardrullarna, alltså rulle tre och fyra, har jag ytterligare fem kardrullar i, några av dem har jag redan spunnit av.  Jag tänker ha den nyansen som grundfärg på en kofta, med lus-mönster i den tredje nyansen, den ljusgrå. De övriga ska användas i mönster på ett runt ok och även nedtill på ärmarna. Den lilla härvan är spunnen av de allra mörkaste grå lockarna, blir väl någon enstaka prickrad eller rand någonstans. Alla de fyra grå nyanserna kommer från samma kilo grå ull, det är jag själv som sorterat upp det på olika nyanser. De vita kardrullarna längst till höger är från vita lockar, även de från Gudruns Ullbod.
Ska bli spännade att spinna allt detta och se om jag kan hålla det någorlunda jämntjockt. Tror jag kommer att behöva ägna hela sommaren, och kanske lite av hösten till det. Tänker göra 2-trådigt garn.

1 kommentar:

Emmas dagar sa...

Ja, det var en toppenkurs!
Nästa gång får jag gå en spinnkurs för det verkar så roligt :-)
Så mycket fint du stickar på.