torsdag 28 juli 2011

Sjunde månadskoftan


Så var min sjunde månadskofta klar, sju månader, sju koftor. Detta med månadens kofta har gått mycket bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Den här koftan är Mythos från nr 32 av Knitty, stickad i entrådigt garn från Ullcentrum. Det gick åt 160g. Den stickas åt sidan från varje ärmkant och inåt och sys sedan ihop med masksöm bak. Jag har lagt till ett par knappar + knapphål av sju luftmaskor, enligt mönstret ska man fästa ihop den med en sjalnål.
Det var intressant att sticka på det här viset, men jag är inte odelat nöjd med koftan. Tycker den blev både för kort och bred, tänjer sig för mycket på bredden när den är stickad åt det hållet med tunt garn och tjocka stickor. Får försöka dra i den när jag tvättar den. Gillar inte heller att den inte täcker magen, inte riktigt min modell. Dessutom drar den snett, brukar bli så när man stickar slätstickning i entrådigt garn, att jag inte lär mig.
Kanten fram och längs halsen är gjord med i-cord, så nu vet jag hur man gör en sådan, inte så jättesvårt.
Detta var även nr 11 av mina 20 koftor.

1 kommentar:

India sa...

Jag trodde först att det var en kofta för någon i sjunde månaden! Vad flitig du är trodde inte man orkade sticka så mycket koftor. Förstår vad du menar med att designen inte är fördelaktig, den skulle inte passa mig med min lönnfeta mage men kanske någon som är i sjunde månaden!!!