lördag 7 januari 2012

Kamgarn

I slutet av förra året gjorde jag mitt första försök att spinna  kamgarn från grunden. Långa lockar lila ull från Gudruns ullbod, kammade med hundkam och sedan försiktigt utdragna och spunna. Det var SVÅRT. De olika stråna ville inte alls följa med varandra, de vek sig och tovade ihop sig. Behöver mer träning i detta, både i att kamma och spinna. Tvinna var också svårt, svårt att tvinna jämnt när inte singlarna är jämna.
Slutresultat påminner om ett tunt rep. Kanske blir det bättre efter upphärvling och tvätt.
Hur som helst har jag bara tänkt använda det till en virkad kant runt en stickad tröja. Och det borde det duga till även om det är strävt.

1 kommentar:

Mia sa...

Jag tycker det ser fint ut, mjukt, har ett garn med så mycket fluff blr stram? Jag har massor att lära ser jag..