söndag 29 januari 2012

Mönster till kvartalskoftan

Jag behöver ett enkelt grundmönster till min kvartalskofta, och efter mycket letande efter koftmönster på nätet och i stickböcker hittade jag detta. Finns på Ravelry. Det är ett japanskt mönster, en enkel kofta med långa ärmar och rak urringning. Vad jag gillar med mönstret är att det har en väldigt detaljerad ritning, med alla mått och antal maskor och varv utsatta. Det är mycket lite text i mönstret, allt finns i skissen. Även om storleken är för liten för mig och antalet maskor per 10 cm är en annan än i mönstret, gör den tydliga ritningen att det blir lätt att räkna om.
Jag tänker göra en vikinga-rand framtill på framstyckena och en längs med ärmarna, eventuellt kommer jag även att göra ett par vikingastickade fickor. Möjligen gör jag något kabelmönster även på framkanter och halskant. Bakstycket tänker jag låta vara slätstickat, eventuellt med något extra mönster på oket. Jag tänker även lägga till en knäppning framtill med knappar och öglor, vill gärna kunna knäppa mina koftor.

Inga kommentarer: