söndag 4 mars 2012

Fårfesten i Kil

Har varit på ett kort besök på Fårfesten i Kil. Hade bara ett par timmar på mig mellan två tåg. Jag hade behövt betydligt mer tid för där fanns massor att titta på.
Fårfesten var mycket större än jag räknat med. Säkert bortemot ett hundratal utställare och försäljare utspridda över alla större lokaler i en skola, bland annat en gymnastiksal och en stor idrottshall. Vet inte ens om jag hittade alla utställningslokalerna, det var fullt av folk överallt och jag hade som sagt bråttom.

Jag köpte i alla fall lite fiber att karda och spinna med, på övre bilden syns från vänster Gästrike/Hälsingeull, ryaull i två olika bruna nyanser och grå gotlandsull. Samtliga från Filtmakeriet i Kilafors.














På den undre bilden syns till vänster ull från värmländska skogsfår, köpt från Ullbutiken i Råda, i mitten ull från roslagsfår och till vänster angora. Dessutom köpte jag ett par färgade silkes-plattor (eller vad de nu kan heta, utbredda silkeskokonger) som jag tänkt testa att spinna för att se om det är något för mig.

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Man behöver en hel dag på Fårfesten. Det är över 100 utställare. Hoppas du kommer igen nästa år och kan stanna lite längre.
Kram Birgitta

Ullgarnet sa...

Jag kommer säkerligen att besöka nästa Fårfest om jag har möjlighet. Och försöka tillbringa längre tid där. Årets besök gav verkligen mersmak!