torsdag 8 mars 2012

Vikingamönster

Jag har kommit igång lite med min kvartalskofta som jag berättade om i januari. Detta är början på den ena ärmen. Jag har bestämt mig för att göra muddar och kanter i mosstickning på st 3 och resten i slätstickning med vikingamönster på st 4. Jag fastnade för det här mönstret, finns på sidan 28-29 i Elsebeth Lavolds bok Vikingamönster i stickat. Ska ha samma mönster närmast knäppkanterna på de båda framstyckena, eventuellt gör jag det lite bredare där.
Tycker det är bra att använda ärmarna som provstickning när jag behöver se hur breda olika mönster blir, eftersom de inte behöver ha exakt rätt bredd, bara de inte är för trånga. Och att göra och peta upp en testbit i det här mönstret skulle ta en massa extra tid. 32 maskor och massor av flätande hit och dit.

Inga kommentarer: