torsdag 17 maj 2012

Garntvätt

Handspunnet garn bör tvättas innan man stickar med det. Det gör att det fluffar upp sig och blir mjukare.
Jag tvättar nyspunnet garn ungefär som på sid 68-69 i Maggie Caseys bok Start Spinning. Men jag använder ingen ättika och använder fintvättmedel i stället för diskmedel.

Så häg gör man (jag):
  1. Häll upp hett vatten i en ho. Tillsätt lite rinnande fintvättmedel och rör om. Lägg i härvan eller härvorna och tryck ner dem under ytan. (Mitt vatten är aldrig så hett att jag bränner händerna)
  2. Låt ligga 15-20 minuter.
  3. Ta upp härvan och pressa ur vattnet. (Jag viker härvan dubbel och sedan dubbel igen varefter jag pressar ihop den utan att vrida)
  4. Häll i rent sköljvatten, samma temperatur ungefär. Lägg i härvan och låt ligga ca 5 minuter.
  5. Upprepa 4 en gång till.
  6. Ta upp härvan, pressa ur vattnet som förut, lägg den i en gammal frottehandduk och pressa ut ytterligare vatten.
  7. Håll härvan mellan utsträckta händer, som man förr brukade hålla upp härvan när någon nystade garn.
  8. Ryck isär händerna så hårt det går 5-6 gånger. (Med härvan på)
  9. Häng upp en stund på uppblåsbar plastgalje för att droppa av.
  10. Flytta över till en utspänd jumpertorkare. Låt torka minst ett dygn innan härvan vrids ihop igen.

Inga kommentarer: