lördag 19 maj 2012

Kardmaskinsblandning

Garnet som ligger i blöt i mitt förra inlägg ser ju tämligen beige-grått ut, men egentligen innehåller det inslag av alla möjliga färger. Jag började mer att karda in ca 20 g vita lockar från Wåhlstedths textilverkstad i min kardmaskin.Jag kardade igenom det några gånger tills det såg slätt ut. Sedan upprepade jag proceduren ett antal gånger och hade därefter totalt 7 vita kardflor.
Därefter handkardade jag ett antal mindre tussar i färgad ull.
Jag delade varje vitt kardflor i två delar på längden. Den första körde jag in i maskinen igen.

Därefter lade jag på bitar av den färgade kardade ullen direkt ovanpå kardfloret på den stora trumman.

Sedan körde jag i den andra halvan av det vita kardfloret i kardmaskinen över det övriga, varefter jag lade på ytterligare färgad ull på trumman. Därefter tog jag av kardfloret, delade det i två som förut och körde in det igen, hälften i sänder med den vita sidan upp.

Jag rullade sedan in varje kardflor i en bambutablett och lät dem ligga så över natten, varefter jag stoppade in dem i en skokartong i väntan på användning. Jag kardade detta sommaren 2009, och har nu äntligen fått garnet klart. 

Så här ser det färdiga garnet ut, totalt 415 m tvåtrådigt på 180 g, alltså ca 231 m/hg. Det ska troligen bli en Highland Triangle ur boken Folk Shawls, fast betydligt mindre än originalet.

Tittar man på garnet på nära håll ser man alla små färgskiftningar

2 kommentarer:

Hillevi3 sa...

Snyggt jobbat! Det blir intressant att se om det färdiga plagget är randigt eller melerat.

ela sa...

underbart vackert.........
ser fram emot att se det stickat.
mvh elaine