lördag 17 januari 2009

Garntoppen, mina 10 favoriter


Stickamera har startat något de kallar Garntoppen där man får rösta fram sina favoritgarner. Jag har röstat på de 10 på bilden. Man får rösta på högst 10 olika, och först trodde jag inte att jag skulle få ihop så många som 10, men till slut blev det egentligen fler än så som jag ville ha med. Hur som helst vill jag motivera mina val, och även motivera det jag INTE valt.
Det är alltså tio garn, de tre första är även mina tre favoriter just nu, de övriga sju räknar jag upp utan inbördes ordning. Jag tar först den översta raden och sedan den nedre från vänster till höger.
1. Solklar vinnare. Vålberggarn från Wålstedt. Mjukt, vackert garn, svenskt hantverk, helt underbara färgkombinationer. Jag köpte favoritfärgen till en kofta på vävmässan i Leksand, sedan dess har det kommit ytterligare några vackra färger att välja på. Jag vill ha dem alla! (Nåja, nästan.)
2. Fleece Artist Merino 2/6. Världens vackraste sockgarn. Känns mer som silke än som ull. Fina färgkombinationer
3. Manos del Uruguay Silk Blend. Mjukt och ljuvligt, fint färgkoordinerat, speciellt det nystanet jag har. Skönt att sticka med, håller på med en halsduk som jag hoppas snart kunna visa i färdigt skick.
4. Araucania Ranco Multy. Vackra färger, även i Ranco Solid. Utmärkt bra sockgarn, skönt att sticka i.
5. Stäkets handfärgade strumpgarn. Ett svenskt sockgarn med fina färgkombinationer. Skickligt färgat. Jag har två nystan, båda med finstämda färger.
Nedre raden:
1. Lace pure wool från Handpainted Yarns. Mjukt, tunt och vackert garn till spetsstickade sjalar.
2. Fyberspates Lacewool. Supertunt. Fyberspates har även andra fina garner till spetsstickning.
3. BC garn Kid Mohair. Supermjukt mohairgarn i vackra melerade färger.
4. Ullcentrums entrådiga ullgarn 6/1. Fina färgkombinationer.
5. Trekking Pro Natura. Fantastiskt att man även kan göra garn av bambu! Denna mångsidiga växt som kan bli både mat (bambuskott) och virke, små pinnar till trädgården och stora till byggnadsställningar och möbler. Jag håller på att sticka en kofta i två nyanser blått av garnet, en enfärgad och en melerad, byter färg vart 4 varv.
Jag har valt högst ett garn från varje tillverkare, många tillverkare gör mer än ett garn som är värt att vara med. Finns garner som inte är med för att jag aldrig provat dem, men även garner som nästan kom med. Något Noro-garn finns inte med, fast jag har ett par sorter hemma, och det är ett medvetet val, kvaliten är fin, men för min det gillar jag inte deras färgkombinationer.
Fabel-garnet från Drops borde kanske ha kommit med, fast jag inte är speciellt förtjust i deras färgkombinationer heller. Men det enfärgade har jag färgat med äggfärger, färgen tog bra och har hållit fint för tvätt, blir nog mer färgat av det så småningom.
Detta blev mitt längsta inlägg hittills, för jag vill gärna ha min egen garntopp. Många av de garner jag valt är nog för ovanliga för att ha en chans på Stickameras lista.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätteroligt att få läsa mer om dina val!