måndag 19 januari 2009

Mer om garntoppen

Tack för kommentaren på förra inlägget Ulrika! Och tack för idén till garntoppen, jag hade roligt när jag gick och funderade och grävde i mina garnlådor och garnpåsar för att sätta ihop min lista.
Ett par förtydliganden:
1. Jag vet att Vålberggarn inte är handspunnet utan gjort med en spinnmaskin, tycker ändå man kan kalla det hantverk.
2. Garn 3, Silk Blend, ser nästan vitt ut på bilden, i verkligheten är det melerat i ljusa, gröna toner.

Kanske också borde berätta att jag ännu inte stickat färdigt, använt och tvättat någonting i något av garnerna, så jag vet inget om tvättegenskaper och hållbarhet. I tre fall har jag inte ens öppnat härvorna, det gäller det andra garnet i rad ett och nummer 3 och 4 i rad två. Av Silk Blend och Trekking Pro Natura har jag stickat det som syns på bilden, av Ranco har jag stickat en och en halv socka och av Stäkets strumpgarn har jag stickat och petat upp en sockmudd, i båda fallen av andra färger än de på bilden. Övriga garner har jag bara gjort provlappar av.
Bilden ovan föreställer Fyberspates Lacewool innan det nystades. Jag har tänkt göra sjalen på bilden som heter Three-cornered shawl och är tagen ur Victorian Lace Today av Jane Sowerby. Den stickas från utsidan mot nacken, man får alltså färre och färre maskor allteftersom, i stället för fler och fler, vilket jag tycker verkar skönt. Jag tänker snart sätta igång med den.

Inga kommentarer: