fredag 9 januari 2009

Sockklubb


Detta är två försök på decembersockarna, Chevalier socks. Garnet är Step 6 från Austermann i färgen Herbst (höst). Började från utsidan av nystanet, det blev för smalt, flätmönstret drog ihop sig. Provade från andra sidan, med grövre stickor och ytterligare lite grövre för flätmönstret, men det var alldeles för svårt att hålla reda på, dessutom blev det för glest när man spände ut mönstret. Så jag gav upp.


Istället började jag med den andra decembersockan med samma garn. Efter några varv upptäcker jag att jag missat ett mellanvarv (rätstickat) på några stickor, ca 15 varv ned. Har gjort fel flera gånger innan dess, fast upptäckt det direkt. Tycker mönstret är rätt fint, men alldeles för enformigt och krångligt att sticka. Inga decembersockar för mig alltså.
Men till min glädje ser jag att sockklubben fortsätter. Till januarisockan behövs ett tunt garn, och tunna stickor, vill göra dem i min egen storlek som väl närmast är womans small. Funderar på Sannsticks handfärgade sockgarn i lila och stickor nr 2.

Inga kommentarer: