måndag 22 februari 2010

En halv halsduk

Jobbar på med min halsduk i rutig dubbelväv. Skrev om den här. Mönsterrapporten är 3 smala rutor och en bred, osv. Jag har kommit ungefär halvvägs nu. Det går sakta eftersom jag väver två lager samtidigt, två inslag med ena skytteln i det undre lagret, sedan två inslag med den andra skytteln i det övre lagret. Väven är öppen mellan de båda lagren i sidorna, de sitter bara ihop där jag byter mönster. Kanske syr jag ihop den i kanten när den är klar. Undersidan är tvärtemot mot översidan, med omvända färger.
Den är ganska rolig att väva, men jag har svårt för att få inslagen jämna vid stadkanterna, de har en tendens att klumpa ihop sig där, därför har den fått vila långa tider. Men nu har jag bestämt mig för att få den klar, och hoppas att det inte kommer att märkas så mycket när den väl är färdig.

Inga kommentarer: