söndag 26 december 2010

En babykofta

 Årets enda stickade julklapp fick min lilla dotterdotter, två och en halv månad gammal. Den är stickad i storlek 6 månader, så den blir nog lagom framemot våren. Den är stickad i bomullsgarnet Mandarin Petit, ett spontanköp från Strikk i Göteborg för många år sedan. Då hade jag ingen aning om att det skulle bli en babykofta. Lite mer än två nystan av de tre jag hade gick åt, totalt ca 105 gram.
Knapparna är från en av min mans utslitna skjortor. Vill man ha många likadana små knappar så är gamla herrskjortor en bra källa. Tycker de passade utmärkt till garnet.
Mönstret är improviserat med utgångspunkt från ett koftmönster i Vi Föräldrar på 80-talet. De rätstickade ränderna och de aviga prickarna på oket har jag själv lagt till. Utformningen av knäppkanten är också annorlunda än i mönstret.

Inga kommentarer: