torsdag 13 januari 2011

Årets första månadskofta

Januarikoftan är klar! Det är en rak, enkel modell med fickor och rund halsringning, stickad till min dotter. Jag har inte följt någon speciell beskrivning. Kanterna är resårstickade utom knäppkanten som är rätstickad, resten av koftan är stickad i ett enkelt mönster bestående av två varv slätstickning omväxlande med två varv resårstickning två räta två aviga. Den är stickad av Drops Merino extra med stickor nummer 4 till resårkanterna och 5 till resten. Det gick åt lite drygt 6 hg, jag har ett helt nystan + lite till kvar, kanske blir det en mössa så småningom. Knapparna är loppis-fynd.
Tyckte garnet kändes lite strävt och oföljsamt medan jag stickade, men efter att jag blött koftan och spänt ut den blev den väldigt mjuk, nästan sladdrig, och växte även en del på längden.
Hade jag fått den klar om jag inte börjat med Månadens kofta? Jo, det hade jag säkert. Det var snarare att min dotter skulle resa iväg som fick mig att skynda på stickandet. Tror ändå att Månadens kofta är en bra idé för mig. Nu har jag nästan tre hela veckor på mig att sticka lite av varje innan det är dags att utse februarikoftan och koncentrera mig på den.
Detta är också nr 14 av mina 20 koftor, ännu en att bocka av där. Garnet köpte jag för ett halvår sedan, så det tog inte så lång tid att få den färdig.

Inga kommentarer: