torsdag 27 oktober 2011

En lusekofta

Allt mitt gråa och vita ullgarn är nu lindat i härvor och vägt. Det blev alla möjliga tätheter, från 183 till 138 m per hg. Hoppas det ändå ska gå att sticka en kofta av det.
Den kofta jag tänkt mig som inspiration är Drops 110-4, som syns på bilden. Mönstret är gjort för Drops Alpaca, som är 360 per hg, nästan halva tjockleken mot min tunnaste härva, så mycket mer än inspiration kan jag nog inte använda den som. Jag tänkte dessutom försöka sticka uppifrån och ner, lägga upp där man maskar av, öka där man minskar osv. På så sätt kan jag göra ärmarna först och sedan sticka kroppen så lång som garnet räcker till.  Tänker ha den mellangrå, som jag har mest av, som grundfärg och den ljusgrå till prickarna. Övriga färger till mönstren.
Men först ska garnet tvättas.

Inga kommentarer: