lördag 3 december 2011

Sammets-garn

Mitt andra garn på min Louet Victoria blev Sammet från Spinspirations månadsklubb. Det är 50% kamel och 50% tussahsilke.
Jag började med att dela i tunna remsor på längden som jag sedan vägde upp i två lika stora högar, 50 g i varje.

Sen spann jag högarna på var sin spole i Z-riktning så tunt jag kunde.

Här står de två spolarna på den spolställning som följde med spinnrocken. Den ser inte ut att tåla mycket, man tror att den ska välta eller flyga iväg så fort man börjar tvinna, men den fungerade faktiskt alldeles utmärkt, och stod kvar där den skulle.

Så här blev det färdiga garnet, ojåmnt tjockt och ojämnt tvinnat. Men det är väldigt mjukt och skönt.

Jag har funderat mycket över vad jag ska använda garnet till, just nu lutar det åt att jag väver en halsduk i någon sorts drällmönster med svart tussah-silke 20/2 i varpen och sammetsgarnet som inslag. Men först ska det tvättas.

Inga kommentarer: