fredag 13 januari 2012

Månadens kofta 2011

 I början av 2011 bestämde jag mig för att göra något åt alla halvfärdiga koftor jag hade liggande. Jag startade något jag kallade Månadens kofta, med målet att sticka färdigt en kofta varje månad. Jag fastställde ett antal regler, bland annat fick jag inte sticka på någon annan kofta under månaden innan den utsedda var klar. Totalt var jag väldigt framgångsrik, jag blev klar med 9 koftor, en till min dotter och 8 till mig själv. De två jag är mest nöjd med är den röda och den vita på den övre bilden. Använder dem väldigt mycket och tycker de är jättefina. Ytterligare 4 av mina koftor är jag mycket nöjd med och använder ofta, men de två ovan är favoriterna.
Det finns dock två koftor jag inte alls är nöjd med, det är de två på bilden nedan. Passformen är inte bra och jag tycker inte de är snygga heller. Jag kommer förmodligen att peta upp dem så småningom, särskilt den rödblå som är gjord i ett dyrt garn som jag hellre använder till något annat.
Kommer jag att göra en ny omgång månadens kofta 2012 när jag var så framgångsrik 2011? Nej! Det finns flera skäl till det. För det första har jag inte kvar särskilt många koftor som är nästan färdiga, år 2011 rensade ganska bra på den fronten. För det andra gillar jag inte sådana strikta regler, jag vill kunna sticka det jag känner för, stickning ska vara roligt och aldrig bli något tvång. Reglerna ledde ibland till att jag inte hade någon lämplig TV-stickning när jag var inne i ett besvärligt mönsterparti på månadskoftan och inte fick sticka på någon annan kofta. Dessutom tror jag inte att jag skulle ha gjort klart de två koftorna som jag tänker peta upp om jag inte varit så angelägen att få klar månadskoftan. Jag kände redan tidigt under stickningen att jag inte var nöjd med resultatet, och hade kunnat peta upp dem på ett mycket tidigare stadium och besparat mig en massa arbete.
Under året 2011 har jag alltså avslutat 7 koftor som jag är nöjd med. Under samma tid har jag köpt garn till 6 nya koftor, och spunnit garn till 1 kofta och 1 tröja. Så min koft- och tröjstickningslista är faktisk längre än när jag började!

Inga kommentarer: