onsdag 11 januari 2012

Sju punkter för 2011 - och sju punkter för 2012

 
Dags för en sammanfattning av 2011, illustrerad med en bild från början av det året. Bilden föreställer den första av mina fågelvantar i hemspunnen merino. De är inte klara ännu, det vita garnet tog slut och jag fick spinna nytt, något jag förresten glömde att nämna i mitt inlägg om spinnåret nedan. Detta är alltså årets enda sländspunna garn.

I början av 2011 satte jag upp sju punkter på sådant jag ville hinna under året:
1. Lära mig spinna bättre. Pröva några nya tekniker, har ett par mer avancerade spinnböcker, tänker öva efter någon av dem. Jag har spunnit en hel del, men gav upp att lära mig nya tekniker från en bok efter ett misslyckande att spinna tjockt.
2. Prova att spinna nya material, prova att blanda olika fiber och färger. Har gjort en ganska rolig röd fiberblandning i ett försök att spinna in efsingar. Garnet blev bra men efsingarna föll ut.
3. Sticka av egenspunnet garn, gärna något stort, tex en hel tröja/kofta. Bara stickat en fuskpolo. Den blev snygg men sticks tyvärr.
4. Sticka färdigt flera av mina många påbörjade koftor. 9 färdiga koftor under året!
5. Sticka en kofta av Vålberggarnet. Åtminstone ska den påbörjas i år. Påbörjad
6. Sätta upp en väv i varje vävstol. Och väva ner minst en av dem. Uppsättningarna klara, den i Öxabäcksvävstolen består i ett tweed-tyg, som jag inte visat på bloggen än. Ingen är nedvävd.
7. Montera åtminstone ett par av mina många omonterade vävar. Har försökt fransa ett par sjalar. Ingen är klar.

Sammanfattningsvis: Jag har spunnit mycket, jag har kommit igång att väva och jag har gjort färdigt massor av koftor.

Punkter för 2012:
1. Spinna massor. Och spinna på nya sätt. Lära mig handkamma garn.
2. Karda och spinna mitt påbörjade garn av vita ull-lockar och sarisilke.
3. Lära mig spinna lika bra på min Victoria som på min Traveller
4. Sticka klart mina fågelvantar. Och sticka minst en hemspunnen kofta eller tröja.
5. Få klar ytterligare några koftor. Viktigast är en kofta som var tänkt som julklapp till min ettåriga dotterdotter. Vålbergskoftan borde också kunna bli klar.
6. Sticka klart minst 3 spetssjalar.
7. Väva ner vävarna i båda mina vävstolar. Sätta upp något nytt i minst en av dem.

Inga kommentarer: