söndag 15 januari 2012

Scrap Swap vårkänslor

Jag har anmält mig till en scrapswap! Den anordnas av gruppen Spinning in Sweden på Ravelry. Ravelry är ett gratis forum för stickare och andra textilslöjds-intresserade. Man kan lägga upp sina stickade plagg och sina spunna garner, man kan komma i kontakt med andra som har samma intressen, anordna byten och träffar. Man kan slå upp ett mönster man funderar på att göra och se hur det färdiga resultatet blivit för andra som stickat det. Och man kan vara med i grupper som Spinning in Sweden.
Vad är då en Scrap Swap? Scrap betyder ungefär rester, småbitar, och swap är byte/byta. Eftersom det är Spinning in Sweden som ordnar det så är det förstås en typ av spinnbyte, alltså byte av fiber.  Vad man byter är dock inte småbitar. Var och en skickar i stället hela flätor till den som har hand om swapen, varefter hon delar varje fläta i lika många delar som det är deltagare och skickar tillbaka en hög med dessa bitar till varje deltagare. Är man till exempel 10 deltagare som skickar 3 flätor var där varje fläta väger 100 g så får var och en 30 olika flätbitar om vardera 10 g i alla möjliga färger och material. Att kombinera och göra något roligt av eller att använda till att blanda vidare med annat som man har hemma.
Den swap jag anmält mig till gäller just 3 flätor av ull eller ullblandningar om totalt minst 300 g. Sista anmälningdagen är på fredag, och fibrerna ska vara framme hos den som sköter bytet senast den 14 februari.
Min bild överst på inlägget är ett exempel på vad man kan skicka till ett sådant här byte. Det är INTE vad jag i själva verket tänker skicka. Det vill jag hålla hemligt tills alla har skickat.
Jag tycker det här ska bli väldigt spännande! Och för den som vill vara med är det ännu inte för sent att anmäla sig! Reglerna finns i andra inlägget i Scrap swap vårkänslor under Discussion.

Inga kommentarer: